Piše: Tea Mikelec Milić, edukantica TA, specijalizantica pod supervizijom, smjer psihoterapija
Fascinantan fenomen pojavio se na radnim mjestima 21. stoljeća. U ovom digitalnom svijetu, dok automatiziramo većinu svojih zadataka i vjerujemo strojevima da preuzmu odgovornosti, ipak istovremeno shvaćamo vrijednost emocija i osjećaja.
Emocije igraju prilagodljivu ulogu u ljudskoj biološkoj evoluciji i prilagodbi jer utječu na to kako percipiramo, razumijemo i reagiramo na našu okolinu. Oni igraju ključnu ulogu u razvoju učenja jer ljudi kroz naš subjektivni osjećajni svijet stvaraju svoje osobine ličnosti i složenosti. Zbog kritičnog postojanja emocija, znanstvenici su počeli istraživati ljudske sposobnosti da razumiju i shvate vlastite osjećaje, učinkovito tumače i reguliraju vlastite emocije te ih pravilno reguliraju. Oni su skovali riječ emocionalna inteligencija, koja se od tada proširila na gotovo sve dijelove planeta.
Emocionalna inteligencija sve je prisutnija kao pojam u svakodnevnom žargonu među ljudima raznih struka. Ona se odnosi na našu sposobnost prepoznavanja i uvažavanja vlastitih i tuđih emocija, razumijevanja njihovog utjecaja i primjene tog razumijevanja na naše misli i ponašanja. Budući da se emocionalno inteligentni pojedinci dobro slažu s drugima te su empatičniji i brižniji, istraživanja pokazuju da je njihov uspjeh vjerojatniji od osoba snižene emocionalne inteligencije. Navedeno je jedan od mnogih razloga zašto je emocionalna inteligencija tema koju vrijedi dodatno proučavati.
Zanimljivo razmatranje u razvoju obuke za poboljšanje emocionalne inteligencije (EI) u komunikacijskim i interpersonalnim vještinama je uključivanje obuke transakcijske analize (TA), budući da EI ide ruku pod ruku s TA i smatra se ključnim alatom za obuku komunikacijskih vještina. EI i TA cijenjeni su kao metode učenja za osposobljavanje zdravstvenih radnika u komunikacijskim i vodećim vještinama. Emocionalna inteligencija postala je sve popularnija kao kriterij za identificiranje uspješnih pojedinaca i kao sredstvo za postizanje tih postignuća. Koncept emocionalne inteligencije objašnjava zašto dvoje ljudi s identičnim kvocijentom inteligencije mogu postići nezamislivo izvanredne razine uspjeha u životu, jer ljudi često nisu uspješni zbog svoje informacije, već zbog svoje sposobnosti emocionalne i društvene interakcije s drugima kroz korištenje karizmatičnog temperamenta u njihovim interakcijama.
U studenom 2022. godine BioMed Central obavio je članak pod nazivom „Učinak treninga transakcijske analize na emocionalnu inteligenciju kod studenata zdravstvenih zanimanja“. U članku se navode rezultati koji upućuju na povećanje emocionalne inteligencije među studentima zdravstvenih profesija nakon kako ga oni nazivaju „psihoobrazovno treninga“ koji je temeljen na EI i TA.
Pokazalo se da obuka TA alatima rezultira održivim i mjerljivim poboljšanjem samosvijesti, domene koja je prepoznata u okviru EI. Rezultati navedenog istraživanja preporučuju edukaciju iz područja transakcijske analize s posebnim naglaskom na ego-stanjima s ciljem pozitivnog razvoja komunikacijskih vještina za studente medicine, sestrinstva i farmacije.
Literatura sugerira da edukacija iz TA i EI imaju korisne primjene u međuljudskim profesionalnim i društvenim susretima. U takvim susretima, u kojima se transakcija odvija između dvoje ili više ljudi, TA može se koristiti za identifikaciju ego stanja u igri i EI sposobnost koja se koristi za procjenu emocija koje su izražene ili potisnute. Primjena TA i EI stoga može pomoći poboljšanju konstruktivne komunikacije i timskog rada što ih čini moćnim alatom u radnoj okolini.
Prema dvojica glavnih znanstvenika na ovu temu, terapeuti Peter Salovey i John D. Mayer, emocionalna inteligencija se može steći te ostvaruje sposobnost prenošenja i reguliranja vlastitih emocija, kao i vještinu razumijevanja, percipiranja i reagiranja na emocije kritičara. Potiču nas da zamislimo svijet u kojem smo bili u stanju shvatiti tugu svog prijatelja ili ljutnju svog kolege. Navedeno podsjeća na autonomno korištenje ego stanja po modelu TA stoga ne čudi poveznica s EI koja je i potaknula istraživanje njihovog zajedničkog učinka na studente zdravstvenih usmjerenja. Berneov dijagram kvalitete odnosa omogućava analizu odnosa kroz pojedino ego stanje, njegova stajališta i/ili doživljaje.
Organiziranom edukacijom mogli bismo postići komplementarnije odnose u timovima na radnim mjestima na način da bi se mogle odvijati zadovoljavajuće transakcije po vektorima. To ne znači da bi svaka transakcija među kolegama bila komplementarna i naivno je za očekivati savršene odnose, no svakako treba dodatno istražiti mogućnosti i učinke edukacije TA u kontekstu međuljudskih odnosa u radnim sredinama.
Izvori:
Goleman D. Working with emotional intelligence. NY: Bantam Books. 1998.
Seow, H.Y., Wu, M.H.L., Mohan, M. et al. The effect of transactional analysis training on emotional intelligence in health professions students. BMC Med Educ 22, 383 (2022). https://doi.org/10.1186/s12909-022-03455-y
Salovey, P. & Mayer, J. D. (1990). Emotional intelligence. Imagination, Cognition, and Personality, 9, 185-211.
St. Clair M. 4. izd. Cengage Learning. Boston: 2004. 240 str.
Wallace M. Dark psychology. 1. izd. Neovisno objavljeno, 2021. 758 str.