Osam relacijskih potreba
Ego stanja: Tri osobe u tvojoj glavi

Glad za prepoznavanjem ili glad za ‘stroukovima’

Objavljeno 29 studenoga, 2022

Piše: Zlata Rakošec, edukantica pod supervizijom, smjer psihoterapija

U transakcijskoj analizi imamo nešto što se zove strouk koji je definiran kao jedinica prepoznavanja. Tvorac transakcijske analize, Eric Berne je odabrao riječ strouk odnosno „strouke“ što bi se s engleskog prevelo kao gladiti, potapšati, milovati.

Zamisli da si se probudio, krenuo si u školu/na posao/na studij i sretneš poznanika. Nasmiješ se i kažeš mu: Lijep dan, zar ne? Poznanik se nasmiješi i odgovori: „Je, neka tako ostane.“ Ti i poznanik ste razmjenili stroukove. Ne pridajemo pažnje ovakvim razgovorima, ali možemo okrenuti ploču na drugu stranu.

Je li ti se ikada dogodilo da si nekoga poznatog pozdravio, a on je prošao pored tebe kao da ne postojiš? Kako si se osjećao?

Većina ljudi bi ostalo iznenađeno i pitalo bi se: „Što nije u redu?“ Suprotno strouku je ignoriranje nečijeg postojanja odnosno diskaunt.

Vrste stroukova

Stroukovi mogu biti: verbalni ili neverbalni,  pozitivni ili negativni,  uvjetni ili bezuvjetni.

Verbalni i neverbalni stroukovi

Ako se vratimo na interakciju između tebe i poznanika, može se reći da je tu došlo do razmjene i verbalnih i neverbalnih stroukova. Samo neverbalni stroukovi bi bili da ste mahnuli ili kimnuli glavom, dok bi samo verbalni stroukovi bili razmjena tekstualnih poruka na mobitelu.

Pozitivni i negativni stroukovi

Pozitivan strouk je onaj kojeg čovjek doživi kao ugodan, negativan je onaj kojeg doživi kao bolan. U primjeru s početka priče, radi se o pozitivnim stroukovima. Da je poznanik na tvoj pozdrav odgovorio mrštenjem ili da je rekao: “bio je lijep dan dok se ti nisi pojavio”, onda se radi o negativnim stroukovima. Na prvu bi pomislili da ljudi traže pozitivne stroukove i izbjegavaju negativne, no to nije tako.

“Svaka vrsta strouka je bolja od toga da uopće ne dobiješ strouk.”

Kada bi stroukove usporedili s nečim vidljivim i opipljivim, moglo bi se reći da su stroukovi hrana. Postoji hrana koja je zdrava i ona koja je nezdrava. Pozitivni stroukovi predstavljaju zdravu hranu, negativni stroukovi predstavljaju nezdravu hranu.

Biti bez strouka je kao biti bez hrane. Zato je ignoriranje drugoga jako teško podnijeti. Znali smo to kad smo bili mali. Kada ne bi dobili pozitivne stroukove, smišljali smo načine kako da dobijemo barem negativne stroukove. Kad odrastemo, možda ćemo ponavljati ovaj obrazac i nastaviti tražiti negativne stroukove što je izvor određenog ponašanja koje izgleda kao da kažnjavamo sami sebe.

Uvjetni i bezuvjetni stroukovi

Uvjetni stroukovi se odnosi na ono što radiš. Bezuvjetni strouk se odnosi na ono što jesi i kakav jesi.

Pa tako razlikujemo:

  • Pozitivni uvjetni: Bravo! Baš si dobro napravio taj zadatak.
  • Pozitivni bezuvjetni: Lijepo je što postojiš.
  • Negativni uvjetni: Ne sviđa mi se tvoja jakna.
  • Negativni bezuvjetni: Mrzim te.

Lažni i plastični stroukovi

U razlikovanju prema vrsti, postoje i lažni te plastični stroukovi. Lažni stroukovi zvuče na početku pozitivno, a na kraju ispadnu negativni.

Npr. “Vidim da to razumiješ, manje ili više“ “Lijepa ti je majica, u kojoj second hand trgovini si ju kupila?

Plastične stroukove je Berne nazivao još “zasipanje bombonima”. To su pozitivni stroukovi koji zvuče sladunjavo i neiskreno.

Npr. “Kada si ušla u prostoriju, kao da je došlo sunce. Toliko si topla i draga i presretna sam zbog tvoje prisutnosti. Dirnuta sam zbog načina na koji si izrecitirala pjesmu, bilo je toliko duboko, lijepo, izražajno, kao da sam na sedmom nebu.”

Svatko od nas voli različite stroukove. Netko će više voljeti fizičke stroukove, dok će netko drugi više voljeti stroukove zbog toga što radi u životu, a netko treći preferira bezuvjetne. Drugim riječima, “100 ljudi, 100 stroukova”.

Strouk filter

Svatko ima omiljeni koeficijent stroukova. Ako neka osoba dobije strouk koji se ne uklapa u njene omiljene stroukove, vjerojatno će ga ignorirati ili omalovažiti.

“Filtriramo stroukove i puštamo one koji se uklapaju u naš omiljeni koeficijent stroukova, a odbijamo one koji se ne uklapaju. Naš koeficijent stroukova služi da održi našu sliku o sebi samima.”

Zamisli da ti je prijateljica obukla haljinu i prvi put ju vidiš da ju nosi. Pohvališ njenu odjevnu kombinaciju i kažeš: “Wow, kako ti lijepo stoji haljina!” Očekivano bi bilo da čuješ od nje “hvala”, ali dobivaš šutnju. Ne odgovara ti na tvoj strouk. Vjerojatno ne može i ne zna primiti strouk jer se to ne uklapa u njenu sliku o sebi.

Profil stroukiranja

Jim McKenna je osmislio dijagram koji se zove profil stroukiranja. Da bi napravio taj profil, potrebno je napraviti dijagram kao na sljedećoj slici. Redovi u svakoj od četiri kolone trebaju sadržavati tvoju procjenu koliko često: daješ stroukove, primaš kad ti netko ponudi strouk, tražiš strouk, odbijaš dati strouk. Za svaku od ove četiri kategorije možeš unijeti procjenu za pozitivne i negativne stroukove.

Svatko od nas traži/dobije stroukove na nekom određenom mjestu i od određenih ljudi. Neki ljudi dobiju stroukove u kafiću, neki u teretani, neki u crkvi ili negdje drugdje. To su mjesta okupljanja, a neka od njih su bila zatvorena za vrijeme COVID-19 pandemije. To je kao da si silno žedan, a netko je zatvorio pipu.

“Banka stroukova”

Kada od nekog dobijemo strouk, mi ne samo da uzmemo strouk kada nam je dat, već čuvamo uspomenu na njega u svojoj banci stroukova. Kasnije se možemo vratiti u tu “banku” i uzet strouk i dati ga samom sebi. Možemo to učiniti više puta. Na kraju sačuvani stroukovi neće više biti efikasni i zato je potrebno da banku ponovo napunimo novim stroukovima koje ćemo dobiti od drugih.

PITANJA ZA PROMIŠLJANJE:
Što misliš, kako je družiti se s osobom koja ima profil stroukiranja kao na naslovnoj slici?
Gdje ti tražiš stroukove i od koga?

LITERATURA:

  • Stewart, I., & Joines, V. (1987). TA today: A new introduction to transactional analysis. Lifespace Pub.
  • Harris, A. B., & Harris, T. A. (2011). Staying ok. Random House.

Možda će vas zanimati:

Koristimo kolačiće (eng. cookies) sa svrhom poboljšanja korisničkog iskustva. Nastavkom korištenja naših web stranica pristajete na uporabu tih kolačića. Više informacija pročitajte ovdje.
Politika privatnosti