Piše: Matea Jukić, edukantica, smjer psihoterapija
Driveri su jedan od koncepata transakcijske analize, cjelovite teorije o ljudima, ponašanju i odnosima koje stvaramo unutar sebe i s drugima. Zamisli ih kao nesvjesne pokretače svog života zbog kojih radiš stvari na određeni način (npr. savršeno, brzo, bez emocija). Postoji pet osnovnih drivera: Budi jak, Budi savršen, Zadovolji druge, Trudi se i Požuri.
Dok djelujemo iz drivera, vjerujemo da smo u redu i da nas drugi prihvaćaju (sve dok smo jaki/savršeni/zadovoljavamo druge/trudimo se/žurimo). Kod svakoga od nas, oni su nastali još u djetinjstvu, kada su nam roditelji nesvjesno prenosili neke vrijednosne poruke. Driveri su nesvjesni, nisu preispitani te ih se držimo kao nekog neizgovorenog pravila o tome kako se treba ponašati u svakom trenutku. Zato često znaju biti nepotrebni ili neprikladni: tjeraju nas da zadovoljimo unutarnje potrebe umjesto da reagiramo prikladno stvarnim događajima (npr. Budi jak se na sprovodu cijelo vrijeme suzdržava od plača jer ne želi pokazati suze, ako koja i poteče, obriše ju prije nego je netko primijeti). Svaki driver se može prepoznati po karakterističnim riječima, tonu glasa, gestikulacijama, stavu tijela i izrazu lica te svaki ima svoje prednosti i nedostatke. Svatko od nas pokazuje ponašanja iz svih pet drivera, ali ima jedan dominantni driver, koji je najizraženiji.
ZADOVOLJI DRUGE
Monika je član tima za poželjeti: osigurava harmoniju, zbližava ljude i ako primijeti da je netko tih, ona će ga pozvati u razgovor. Obožava biti među ljudima i pokazuje ogroman interes za druge. Ljudi vole biti oko nje jer je jako razumna i empatična. Često koristi intuiciju te primjećuje tuđi govor tijela i neke signale koje drugi ne bi vidjeli. Nikada se nikome ne suprotstavlja te se stalno smješka i klima glavom kako bi drugima pokazala da se slaže s njima. Nedostaje joj asertivnosti i kritičnosti: kritiku shvaća osobno, naljuti se i ako je konstruktivna te ne zna drugima reći „ne“. Ne postavlja puno pitanja jer misli da mora znati odgovor na sve. Tako i tuđe želje ispunjava bez pitanja. Međutim, njezi犀利士
no čitanje tuđih misli i „znanje“ što kome treba često rezultira nerazumijevanjem.
Monikin driver je Zadovolji druge.
Prednosti i nedostaci
Zadovolji druge je ljubazan, brižan i topao pa je ugodno biti s njim u društvu. Poštuje zakone i društvene norme. Važno mu je da se sviđa drugima i želi njihovo priznanje. Osjeća se odgovornim činiti da drugima bude dobro, a u suprotnom osjeća krivnju. Nikada ništa ne traži za sebe, ne pokazuje ljutnju i izbjegava konflikte. Kako je jednako pristojan i uljudan sa svima, neki ga mogu doživjeti kao plitku, površnu i neiskrenu osobu. Zapravo ne zadovoljava druge iz čiste dobrote, nego iz prisile da ga drugi prihvate kao vrijednu osobu.
Kako ga prepoznati?
U razgovoru koristi „pozitivnu-ali-negativnu“ strukturu rečenice: „Veselim se vašem predavanju, ali ne znam hoću li uspjeti doći.“, „Zabava je odlična, ali ću ujutro sigurno požaliti“. Često koristi upitne riječi i fraze: „Ok?“, „Slažeš li se?“. Ton glasa je visok i piskutav te se povisuje na kraju rečenice. Ramena su povijena prema naprijed i naginje se prema drugoj osobi te klima glavom. Posljedično, u osobu nasuprot sebe gleda prema gore, podignutih obrva. Usta imaju izraz koji liči na napeti osmijeh: gornji zubi su ogoljeni, a ponekad se vide i donji.
Kako nastaje?
Zadovolji druge se može razviti kada roditelji smatraju da im dijete mora u svemu ugoditi ili da uvijek mora biti ljubazno i simpatično, iako se možda tako ne osjeća. Tako dijete stekne uvjerenje da je dobro samo kada su svi oko njega zadovoljni. Poruke koje nosi u sebi su: „Vole me samo ako im ugađam.“, „Moram im ispunjavati želje.“, „Nikako im se ne smijem suprotstaviti.”.
Dozvole
Ako je Zadovolji druge tvoj dominantni driver, pronađi vrijeme za sebe i brini se o sebi. Tvoja vrijednost ne ovisi o drugima, niti si odgovoran/na za tuđe osjećaje. Tvoje želje su važne: pokaži drugima što želiš bez obzira na njihovu moguću reakciju. Također, prihvati odgovornost za vlastite osjećaje. Osvijesti da voljeti nekoga znači odgovoriti na njegovu jedinstvenost vlastitim emocijama, a ne po pravilima nekog priručnika za dobro ponašanje.
Poznaješ ga?
Ako poznaješ nekoga čiji je dominantni driver Zadovolji druge, pohvali ga svaki put kada misli na sebe ili odbije neki zahtjev koji ne želi izvršiti. Pomozi mu da nauči prihvatiti kritiku. Podrži ga u izražavanju autentičnih (posebno neugodnih) osjećaja, jer je to ono čega ga je najviše strah.
Izvori:
Harris, E. B. i Harris, T. A. (2011). Osećati se OK: Tehnike transakcione analize. Psihopolis institut.
Kahler, T. (1974). Miniscript and Five Drivers. Transactional Analysis Journal, 4(1), 27-41.
Milivojević, Z. (2005). Životni skript (materijali za edukaciju u transakcionoj analizi). TA Centar.
Stewart, I. i Joines, V. (2016). Savremena transakciona analiza. Psihopolis institut.
Widdowson, M. (2016). Depresija: Razumevanje i terapija tehnikama transakcione analize. Psihopolis institut.
Žanko, N. (1999). Osnove transakcijske analize. Alinea.